Flygregler

Syftet med denna sida är att förebygga olyckor och öka säkerheten på flygfältet.
Dessutom samlas alla regler på ett och samma ställe på hemsidan för att det ska vara lätt att ta sig den tid som behövs för att lära sig reglerna.



Bakgrund och syfte :
Dessa regler har utformats med SMFF:s (Sveriges Modellflygförbund) regelförslag som grund. De har upprättats för att öka säkerheten och reducera tveksamheter till ett minimum.

Generella regler:
•  Inga speciella begränsningar finns avseende flygtider, förutom dagar eller tillfällen då schemalagda eller planerade evenemang infaller. Se FK Gamens kalendarium för information om sådana tillfällen.
•  Flygledartornet vid Kungsängens flygplats skall alltid kontaktas innan radioflygning inleds på Löfstad. Ring även och anmäl avslutad flygning. Den som kommer först anmäler och den som avbryter sist gör avanmälan! Tel: 011-19 25 69. Svarar ej ”tornet” skall Östgöta Kontroll kontaktas på tel. 011-19 25 78.
•  Modellplan större än SMFF:s definition får inte flygas utan särskilt tillstånd.
Vägbommen öppnas av den klubbmedlem som först anländer till fältet och lämnas öppen med låset ställt till godtycklig kod. Den medlem som sist lämnar fältet låser vägbommen och ställer låset till godtycklig kod.

Fältregler:

•  För Löfstadfältet gäller SMFF:s säkerhetsregler och lokala regler som anges i detta dokument.

•  Åskådare skall uppehålla sig på den klippta gräsytan mellan parkeringen och depån. Dvs aldrig i depån eller på flygfältet.

•  Vid tävlingar eller renodlade träningstillfällen (t.ex. Pylon- eller Segelflygträning) må andra, för träningstillfället eller tävlingen överenskomna, regler gälla avseende depå- och pilotplacering.

•  Innan sändaren slås på, måste rätt frekvensklämma hämtas och bäras synlig . Försäkra dig dessförinnan om vilken kanal kristallen i din sändare har . När sändaren inte används skall den förvaras frånslagen med inskjuten antenn eller avskruvad kortantenn . Frekvensklämman återlämnas omedelbart efter användning.

•  Använder du frekvensflagga, skall du försäkra dig om att den har rätt färg och att kanalnumret stämmer med kristallen i din sändare.

•  Inkörning av motorer i depån är förbjuden. Det skall vid behov ske vid motorkörningsbänken mellan klubbstugan och lincirkeln.

•  Varvning och justering av motorer på full gas får ej ske i depån. Det bör göras minst 5 meter från din granne (använd sunt förnuft).

•  Taxning i depån är förbjuden.

•  För flygning utan assistans skall piloten vara ansluten till SMFF och helst inneha RC-certifikat .

•  Vid flygning skall piloterna stå i ”pilotrutan” framför (mot flygfältet) och vid sidan om depålinjen, riktning vindstruten. En skylt anger denna plats!

•  Hovringsträning med helikopter får genomföras i linflygcirkeln.

•  Flygning över depå, åskådare, klubbstuga och parkering får inte förekomma. Undantaget är ”parkflyers” med en flygvikt om max 300g. Helikoptrar får aldrig flygas på dessa platser.

•  Ropa vid start: - JAG STARTAR .

•  Ropa vid landning: - JAG LANDAR .

•  Ropa vid problem: - NÖDLANDNING , och landa så snart som möjligt.

•  Brott mot fältreglerna kan medföra avstängning.
Tänk på att alltid uppträda och agera på ett vänligt och hänsynsfullt sätt.


Handlingsplan vid olyckor


Bakgrund och syfte:

Denna handlingsplan gäller vid olyckor som medfört personskador eller förlust av människoliv samt, i tillämpliga delar, vid svårare materiella skador som uppstått vid utövande av modellflygning.


1. Starta första hjälpen. Förbandslåda finns i köket i klubbstugan.

2. Tillkalla ambulans/läkare om det anses nödvändigt. Ring då 112.

3.  Tillkalla polis vid dödsfall, allvarlig personskada eller allvarlig materiell skada. Ring då 112.

4.  Anteckna namn på de inblandade samt gör en kort och saklig redogörelse för händelseförloppet (när det hände, var det hände samt vad som hände).

5.  Olycksområdet bör stängas av om det är praktiskt möjligt. Modellflygplan och utrustning som varit inblandat i olyckan skall lämnas orörd.

6.  Informera klubbledningen. Din informationsplikt gäller endast inför polisen. All information till massmedia skall ske genom klubbledningen, hänvisa därför vid behov till någon  styrelsen.





Tillåtna modellflygfrekvenser.




Kanalerna 60-82 är nu godkända i Sverige. Vi har tills nu använt 63-80. På kanalerna 60-62 och 78-82 kan det möjligen förekomma störningar från äldre militär radiomateriel som t.ex. hemvärnet har, meddelar Post- och Telestyrelsen. Störningsriskerna bör dock vara minimala eftersom vi använt kanalerna 78-80 i många år utan problem. 35 MHz bandet är mycket större nere i Europa(B-bandet). Vid köp av anläggning utanför Sverige, se till att du får rätt frekvenser på kristallerna.




35 MHz bandet är endast tillåtet för modellflyg.

Orange
/Röd klämma.




Kanal Frekvens
60 35.000
61 35.010
62 35.020
63 35.030
64 35.040
65 35.050
66 35.060
67 35.070
68 35.080
69 35.090
70 35.100
71 35.110
72 35.120
73 35.130
74 35.140
75 35.150
76 35.160
77 35.170
78 35.180
79 35.190
80 35.200
81 35.210
82 35.220



27 MHz bandet används numera i huvud- sak till radiostyrda bilar. Man bör inte flyga med denna frekvens eftersom här är en viss störningsrisk.

Brun klämma.

Kanal Frekvens
87 26.825
91 26.865
93 26.885
98 26.935
04 26.995
09 27.045
19 27.145
24 27.195

40 MHz bandet, endast för modellhobby.

Grön
klämma.

Kanal Frekvens
50 40.665
51 40.675
52 40.685
53 40.695
53A 40.705
54 40.715
55 40.725
56 40.735
56A 40.745